Bismillahirrahmanirrahim..
Segala puji kepada Allah, Penguasa sekalian alam. Selawat serta salam keatas junjungan besar Muhammad SAW dan keluarga serta sahabat-sahabat baginda. Apa yang ingin disampaikan kali ini hanyalah sekadar lontaran pandangan dan idea mengenai satu perkara.


Lets discover together..... :)


Peope generally tend to share their moments of happiness and sorrow to their friends. Sometimes, we need someone to share. Like others said, sharing is caring.

 Kita selalu share problem kita atau kegembiraan kita kepada seseorang. Mungkin sahabat, kawan, keluarga kita, atau mungkin bff, ataupun kekasih. Mungkin itu fitrah manusia. Kalau pendam kedukaan itu lama-lama, mungkin boleh meletup dan lebih memberi tekanan kepada jiwa, mental dan mungkin juga fizikal.
Kenapa kita tidak luahkan je pada Allah? Mungkin ramai yang tidak berbuat begitu kerana tidak tahu cara.  

Just because you can’t see the air, doensn’t mean  you stop breathing.  Just because you can’t see Allah,, doesn’t mean you stop  believing.
Allah said: “now surely by Allah’s remembrance are the heart set at rest” (ar-Ra’ad; 28)
Life is full of pain that we suffer due to others.
Some of us exeggerate matters in the mind and are unwilling to forgive and forget.
Some of us are too proud to except  people’s excuses and forgive them.
Some people punish themself by not forgiving others.
How about you?

 Hidup ni memang selalu ada masalah.. Life is nothing without problem. Tetapi apa kata kita change the word ‘masalah’ kepada ‘ujian’. Mungkin dengan perkatan ini kita akan faham apa yang perlu kita letakkan sebagai keutamaan.
Ujian bukan datang daripada manusia.
Tetapi daripada Si Pencipta tanda cinta-Nya untuk menguatkan kita.
Ujian ialah guru terbaik bagi manusia jika mereka belajar daripada hikmahnya.
So, apa kaitan dengan ketenangan, kemaafan, dan ujian?
Ujian yang timbul mungkin kita lihat daripada kesalahan orang lain menyebabkan kita letakkan masalah itu menjadi besar. Jika kita maafkan mereka mungkin kita akan tenang. Kerana setiap ujian yang diturunkan oleh Allah itu mengandungi hikmah yang tersembunyi.




Maafkanlah dan jangan sesekali pendam perasaan dendam kerana itu sifat syaitan. Anggaplah setiap perkara yang berlaku sama ada baik atau buruk sebagai ujian untuk mengajar kita. Kita takkan sesekali rugi jika memaafkan orang yang pernah bersalah terhadap kita. Bahkan, keuntungannya dapat kepada kita. So, plih lah yang terbaik.

Kita memerlukan manusia untuk share moment of happiness tapi bukan dengan membelakangkan Tuhan.
Dan kita juga perlukan mereka untuk menjadi reminder kepada kita untuk menuju destinasi nyata.
Life is harder when you complicate the simple things. Enjoy what you have and live your life.
La tahzan, Innallaha Ma'ana J