Bismillahirahmanirrahim,,
Salam semua pembaca sekalian. senyum sokmo deh..
Untuk entri kali ni, saya tak rasa untuk menulis secara formal seperti sebelum-sebelum ni. Saya cuba untuk jadikannya sebagai satu penulisan yang santai untuk kita semua.

Seperti tajuk yang saya keutarakan diatas, adakah hilang kemachoan lelaki jika golongan seperti ini mempunyai hobi untuk membaca novel? Adakah ia salah? Mungkin ini terlalu subjektif, ada yang setuju, dan mungkin ada yang kurang setuju. Namun bagi saya, rasanya tidak salah untuk lelaki memilih dan berdamping dengan novel. Itu pendapat saya.

Saya sendiri juga suka membaca novel. Adakah ia pelik? Rasanya tidak. Tapi, ada persoalan yang akan keluar dari sesetengah mereka yang berbunyi "Aik, laki pun baca novel ke??" begitulah keadaannya. Jadi, kadang-kadang, saya terfikir, adakah novel tu hanya diterbitkan untuk perempuan sahaja? Rasanya semua boleh membacanya tanpa diskriminasi gender.

Cuma mungkin sesetengah kita tersalah tafsir. Apabila disebut tentang novel, maka perkara jiwang, cintan-cintun, cerita romantik, dan sedih yang terkeluar dalam kotak fikiran mereka. Namun, jarang antara kita yang tahu bahawa novel juga boleh menjadi satu pembacaan motivasi dan tarbiah untuk kita.

Novel yang seperti itulah yang saya baca. Mungkin kadang-kadang ada cerita cintanya, namun, cinta itu tersandar pada perkara yang betul. Sebenarnya, novel-novel begini lebih banyak memberi impak motivasi kepada kita. Antara novel-novel yang saya baca ialah Anthem (Hlovate), Versus (Hlovate), Contengan Jalanan (Hlovate), Cinta High Class dan Cintaku kerana Agamamu (Dr Farhan Hadi & Fatimah Syarha), Denyut Kasih Medik (Dr Farhan Hadi), Aa+Bb (Hlovate), Tuhan lebih Saintifik (Dr Farhan Hadi) dan banyak lagi.

Namun, dalam list diatas, kebanyakannya hasil karya Hlovate. Ya, saya suka karya beliau. Santai, bertarbiah, bermotivasi, dan penuh kata-kata hikmah. Apa yang dibawa dalam cerita-cerita beliau, banyak mesej-mesej menarik sebagai seorang remaja, dan juga sebagai seorang hamba kepada Tuhan. Begitu juga karya pasangan suami isteri Dr Farhan Hadi & Ustazah Fatimah Syarha, banyak menekankan aspek percintaan yang sepatutnya dalam Islam.

Justeru, bagi saya, tidak ada salahnya untuk seorang lelaki membaca dan menjadikan novel sebagai hobi. Dan, kita juga patut menukar persepsi terhadap novel, novel itu bukan untuk mat atau minah jiwang. Novel itu juga untuk remaja yang ingin ditarbiah dan untuk berubah.