Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang memberikan segala nikmat dan kekuatan kepada diri ini.
Ada sesuatu untuk dikongsikan. Sebuah pengalaman dalam mematangkan kehidupan di dunia fana.

DISCOVERING THE EXCITEMENT OF QURBAN (DISTEXQ)

Sejak dulu, hati aku sangat menginginkan untuk memberi khidmat kepada masyarakat. Oleh kerana itulah aku masuk dalam lapangan Sains Politik supaya aku dapat belajar bagaimana teori dalam memberi khidmat kepada masyarakat secara dekat melalui pentadbiran.

Aku bukan seorang yang ingin berjawatan atau aktif dalam mana-mana persatuan. Tapi cukuplah ada platform untuk aku belajar dan dapat menyumbangkan khidmat bakti kepada masyarakat. Bila melihat sebahagian sahabat aktif memberi khidmat mereka untuk berdakwah dan membangunkan orang asli, aku tertarik dan ingin mencuba. Daripada situlah aku bersama-sama mengikuti program COMRADE.

Program kali ni bersempena raya Korban. Misi untuk memahamkan orang-orang asli ini tentang ibadah korban dan merasai pengalaman merayakan hari besar tersebut bersama-sama orang asli di KG Susu, Cameron Highland. Sebenarnya, perkampungan orang Asli di KG Susu ni dah moden selepas mereka berpindah 2 tahun lepas dari kampung lama.

Apa yang aku ingin kongsikan adalah pengajaran dan pengalaman daripada misi kami ini. Aku cukup terharu sebenarnya dapat bersama-sama sahabat-sahabat yang hebat dalam kerja dakwah dan sukarela. Mereka tidak pernah gentar untuk menerima cabaran. Cukup positif dan sanggup berkorban masa, tenaga, wang ringgit untuk berkhidmat kepada masyarakat.

Apa yang dapat aku belajar daripada mereka adalah kerjasama antara kami. Walaupun antara kami baru kenal sehari, tapi boleh dikatakan bonding dan ukhuwah yang dijalinkan sangat rapat. Kami dapat bekerja dalam kumpulan masing-masing dan boleh lihat setiap orang menjalankan tugas mereka dengan penuh komited. #FunctionTerok semuanya. Bukan tu je, yang lebih terharu, tidak pernah mengeluh untuk sama-sama siapkan kerja team lain. #power Sebab itu aku suka sangat bekerja dengan mereka. Tak kisah mereka daripada jawatan apa pun, tetap duduk sama-sama masak, kemas barang, potong daging, dan lain-lain. Sampai ada yang sanggup tidur luar, yang tak tidur pun ada.

Orang Kampung pulak sangat meriah menyambut kami anak-anak uia.  Bila slot ziarah ke rumah keluarga angkat, mereka layan je perangai anak-anak uia ni. Ada yang bagi durian, rambutan, ada yang masak untuk kami, bercerita tentang kisah mereka. Semuanya menarik. Mereka cukup sporting dan supportive. Amek angkat aku dan anak-anaknya pun sama. Sebelum balik ke uia pun, sanggup lagi masakkan untuk kami.

Walaupun kehidupan mereka tak cukup mewah seperti kita, hubungan mereka antara ahli keluarga, jiran-jiran cukup rapat. Yang muda pun boleh duduk main bersama dengan yang tua-tua. Sesama adik beradik mereka pun rapat.

Terima kasih kepada sahabat-sahabat atas memori yang cukup bermakna. Sungguh hatiku tertinggal disana. Semoga diberi kesempatan dan kekuatan lagi untuk bersama.


#WeObserve #WeExperience #WeLendAHand